Cookie beleid sv Baarn

De website van sv Baarn is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Binnen de site worden er op dit moment geen analytische cookies gebruikt.

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Vertrouwenspersoon

Vertrouwenspersoon

Op deze pagina tref je meer informatie aan over ‘ongewenst gedrag’ en wat je kunt doen als het jou bij SV Baarn overkomt en hoe je in contact kunt komen met onze vertrouwenspersoon.

Inleiding
Ongewenst gedrag komt in de samenleving – en dus ook bij sportclubs – in alle vormen voor. Vanuit de overheid en NOC*NSF worden de sportclubs steeds meer verplicht om goede procedures op te stellen en leden de mogelijkheid te bieden om hun beklag te kunnen doen bij een onafhankelijk vertrouwenspersoon of een klachtencommissie.
SV Baarn vindt dat ieder lid, voetballer, trainer of coach in een gezonde en veilige omgeving moet kunnen sporten of trainen. Daarom heeft de vereniging een “Beleidsnotitie Ongewenst Gedrag” opgesteld, dat door de Algemene Ledenvergadering van 7 december 2015 is goedgekeurd. Aan deze beleidsnotitie hebben we een procedure gekoppeld, waarmee iedereen binnen de vereniging een klacht kan indienen. Deze documenten met procedures zijn schriftelijk aan te vragen door een mail te sturen aan [email protected].

Wat wordt bedoeld met ‘ongewenst gedrag’?
Onder ‘ongewenst gedrag’ verstaan we alle vormen van intimidatie, agressie en geweld, discriminatie, pesten, seksuele intimidatie en andere vormen van (verbale) intimidatie.

Wat moet je doen als het jou (of je kind) overkomt?
Je kunt op de eerste plaats terecht bij de vertrouwenspersoon van onze vereniging:
* Mevrouw A. (Astrid) Hertogh, huisarts in Huizen: je kunt haar altijd bellen (of mailen) over zaken die jou of je kind overkomen.
Zij is er in de eerste plaats om je op te vangen, te adviseren, te begeleiden en te ondersteunen. Kinderen kunnen natuurlijk ook altijd zelf bellen met dr. Hertogh. En vanuit hun vak als huisarts kun je er zeker van zijn dat zij zich altijd aan uiterste geheimhouding en privacy zal houden.

Contactgegevens Vertrouwenspersoon SV Baarn
Mw. Dr. A. (Astrid) Hertogh
Telefoon overdag: 035-5266000 (Gezondheidscentrum Huizermaat in Huizen)
Mobiel: 06-16140088
Email: [email protected]

Wat wordt er met jouw klacht gedaan?
Op de eerste plaats zal de vertrouwenspersoon dus naar jouw klacht luisteren en je voorlichting geven over de mogelijke volgende stappen. Dat kan bemiddeling zijn en het samen zoeken naar een oplossing, bijvoorbeeld bij professionele hulpverlening. Op de tweede plaats kan in overleg met de vertrouwenspersoon besloten worden om aangifte te doen, of een officiële klacht in te dienen bij de Klachtencommissie en officiële instanties. De Klachtencommissie van SV Baarn bestaat uit twee personen, die ook vertrouwelijk omgaan met elke klacht. De vertrouwenspersoon zal er op toezien dat jij of je kind zo snel mogelijk weer normaal, dat wil zeggen gezond en veilig kunt sporten bij onze vereniging.

Worden alle klachten in behandeling genomen?
Ja, je kunt er altijd vanuit gaan dat elke klacht, in welke vorm dan ook, uiterst serieus genomen zal worden zolang het over ‘ongewenst gedrag’ gaat.

Kun je voor alle klachten bij de vertrouwenspersoon terecht?
Nee, niet voor alles, want zaken die het voetballen aangaan worden door de Technische Commissie behandeld. En voor organisatorische zaken (dus hoe alles bij de club is geregeld) kun je rechtstreeks bij je leider, trainer of het bestuur terecht. Dus als er een keer ruzie is, kun je dat beter eerst onderling proberen op te lossen.

Waar is de Klachtencommissie voor?
Als je in overleg met de vertrouwenspersoon besluit om een officiële klacht in te dienen tegen een persoon, dan is daarvoor een formele klachtenprocedure beschikbaar die naar de Klachtencommissie gaat. De Klachtencommissie zorgt voor correcte afhandeling zoals dat is vastgelegd in het ‘Klachtenreglement Ongewenst Gedrag’ van SV Baarn.
Het Bestuur zorgt uiteindelijk voor passende maatregelen tegen de veroorzaker van ongewenst gedrag; in de ‘Beleidsnotitie Ongewenst Gedrag’ kun je precies lezen welke maatregelen het Bestuur kan nemen.

Belangrijk: klachten over seksueel misbruik (aanranding en verkrachting) worden niet door de Klachtencommissie van SV Baarn in behandeling genomen, maar gaan uitsluitend via de vertrouwenspersoon naar de daarvoor bestemde officiële instanties en de Klachtencommissies van de KNVB of NOC*NSF.

Meer informatie over de klachten commissie vind je hier.

Voorwaarden voor de vereniging en medewerkers

Één van de voorwaarden die de overheid stelt en waar we als vereniging dus aan moeten voldoen, is het aanvragen en beheren van een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ van elke medewerker (betaald of vrijwillig), voornamelijk voor hen die met minderjarigen werken. Dat zijn bij ons dus trainers, leiders en coaches van jeugdteams, maar ook coördinatoren, scheidsrechters en bestuurders. Alle medewerkers wordt gevraagd hieraan mee te werken. Maar het zijn niet alleen de zaken die minderjarigen aangaan, ook zaken van (verbaal) geweld of agressie bij volwassenen kunnen aangenomen worden.

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!